Yoline Van De Keere (°Aalst, 1993) is een creatieve duizendpoot. In haar wat chaotische hoofd herbergt ze een veelvoud aan stijlen en ideeën, die ze te gepasten tijde naar buiten laat vloeien.
Veel schrijvers hebben een apart schrijfritueel. Yoline niet. Zij gaat zitten en schrijft: thuis in de zetel of aan haar bureau, in de auto bij het geluid van vier knipperende richtingaanwijzers, op een feestje, of in de trein. Meestal gebruikt ze de middelen van de 21ste eeuw, maar soms zijn pen en papier de beste manier om de woorden te laten stromen.
Yoline houdt ervan de wereld om zich heen te observeren. Die blijkt een onuitputtelijke bron van inspiratie voor haar. Een uitlaatklep vindt ze in poëzie, maar aan proza heeft Yoline pas echt haar hart verloren. Toch wil ze zich niet vastpinnen op één of twee genres. Als creatieve duizendpoot experimenteert ze graag met allerlei. Het maakte de reis naar een eigen stem bijzonder boeiend. Nog steeds blijft ze verschillende registers en stijlen verkennen, maar stuk voor stuk steunen ze op één constante: rake, zeer herkenbare beelden en kwetsbare eenvoud.
Yoline publiceerde al in DNG, het magazine van het Vermeylenfonds (maart 2019) en in de verzamelbundel van Jotie T’Hooft (2018). Ook werd ze laureaat bij verschillende Belgische en Nederlandse poëziewedstrijden. Enkele van haar kortverhalen kan je lezen in het collectieve eindwerk Literaire Creatie van APK Aalst (2017-2018 en 2018-2019).
In haar debuut, het prentenboek ‘Voorbij de melkweg’, schenkt ze haar sterrentweeling, die ze enkele jaren geleden bij de geboorte verloor, een leven.
Momenteel werkt Yoline aan een eerste roman.